Duurste zoekwoorden voor advocaten



Terwijl publiciteit van advocaten in België tot niet zo heel lang geleden gewoon not done was (of eigenlijk gewoon verboden), vindt het steeds meer ingang.

Andere landen hebben daar dus een langere traditie in en is het interessant om te kijken tot wat dit geleid heeft bijvoorbeeld op het gebied van zoekwoorden in de betalende publiciteit van google adwords. De prijs daarvan is vrij toegankelijk en relatief makkelijk te achterhalen, in tegenstelling tot meer traditionele publiciteit. Dat geeft een uniek inkijk in wat voor zaken geïnvesteerd wordt.

Het hoeft niet te verbazen dat advocaatgerelateerde zoekwoorden google veel opleveren. In 2011 waren deze alleszins terug te vinden in de top 5.

In de 1000 hoogst betalende advertenties van de voorbije 8 jaar vinden we het woord "lawyer" maar liefst 220 (!) keer terug.

Er zijn wel meerdere lijstjes aan dure zoektermen te vinden. Wel moet opgelet worden hoe de ranking precies is samengesteld. Soms worden keywords gegroepeerd, zodat een vertekend beeld ontstaat. Zo geeft de maandelijkse update vanwege google zelf helemaal geen enkele advocatenterm weer.

De prijzen zijn wel duidelijk volatiel en er is soms moeilijk een lijn in te trekken. Ook hier geldt dus het principe "wat de gek wil betalen".

Een goed voorbeeld is één van de duurste zoektermen "mesothelioma", de benaming van de kanker die vooral volgt uit blootstelling aan asbest. In 2014 was de zoekterm "lawyer for mesothelioma" goed voor een topbedrag van maar liefst $ 849,71 per click.

Wat zeker is, is dat je vandaag voor de zoekterm "mesothelioma lawsuit" nog steeds een voor Belgische normen astronomisch bedrag van 159,05 euro per click betaalt. Hoewel deze bedragen ondenkbaar zijn in onze contreien, is zeker een evolutie merkbaar naar het inzetten op alternatieve vormen van marketing en terwijl de kosten per click (CPC) vandaag nog eerder beperkt zijn, zal dit ongetwijfeld ook nog evolueren.